Mikä Merimieskirkko?

Suomen Merimieskirkko rakentaa välittäviä yhteisöjä kotimaassa, ulkomailla ja merillä. Kuljemme rinnallasi silloin, kun tarvitset meitä. Olemme tehneet työtä merenkulkijoiden ja ulkomailla asuvien suomalaisten hyväksi jo vuodesta 1875. Pidämme yllä merimieskirkkoja Suomessa ja muualla Euroopassa. Toiminnassamme syntyy vuosittain noin 300 000 kohtaamista.

Toimintaympäristö muutoksessa

Strategiakaudella Suomen Merimieskirkko valmistautuu merkittävään työn laajenemiseen ulkomailla. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen kanssa sovitun sopimuksen mukaisesti Merimieskirkko hoitaa kirkollisen ulkosuomalaistyön operatiivisen johtamisen ja koordinoinnin vuoden 2025 alusta.

Mahdolliset ennakoimattomat muutokset vaikuttavat ihmisten liikkumiseen ja asumiseen globaalisti. Digitalisaatio mahdollistaa aikaisempaa monimuotoisemman tavan kohdata ulkosuomalaisia, merenkulkijoita ja raskaan liikenteen kuljettajia. Toimintaympäristössä vaikuttavat myös ulkosuomalaisuuden profiilin sekä merenkulun muutokset. Ihmisten suhde kristilliseen uskoon ja kirkkoon henkilökohtaistuu. Motivaatio vapaaehtoistoimintaan yksilöllistyy ja monipuolistuu.

Toiminta-ajatus

Tuemme ihmisiä ja yhteisöjä ilossa, surussa ja tavallisessa. Merimieskirkko on avoin ja välittävä yhteisö sekä kumppani.

Toimintaa ohjaavat arvot

Vieraanvaraisuus
Vieraanvaraisuus on Jumalan rakkauden välittämistä, joka kohdistuu jokaiseen.
Rohkeus
Olemme rohkeasti ihmisen puolella.
Turvallisuus
Jokaisella ihmisellä on oikeus turvalliseen kohtaamiseen.

Visio 2030

Sinun turvaverkkosi maailmalla – rohkea ja ammattitaitoinen hengellisen ja sosiaalisen työn osaaja.