Kun läheisesi on menehtynyt Aurinkorannikolla

Läheisen kuolema tuo surun lisäksi mukanaan myös paljon käytännön asioita hoidettavaksi. Tämän infolehtisen tarkoituksena on auttaa järjestelyissä alkuun ja antaa neuvoja siitä, mihin ottaa yhteyttä asioiden eteenpäin viemiseksi.

• Kun läheisesi on menehtynyt Aurinkorannikolla, kannattaa kuolemasta olla viipymättä yhteydessä Suomen edustustoon (Suomen Málagan kunniakonsulaatti p. +34 952 212 435, sanomat.mla@gov.fi). Kunniakonsulaatti neuvoo käytännön asioissa kuolemaan, hautajaisiin, tuhkaukseen sekä vainajan tai tuhkauurnan Suomeen kuljetukseen liittyen.
  • Kun suomalainen kuolee Espanjassa, kuoleman toteaa lääkäri paikallisen käytännön mukaisesti. Vainajan kuolinsyy tutkitaan ja vainajaa käsitellään Espanjan lainsäädäntöä noudattaen. Viranomaisten tulee tiedottaa kuolemantapauksesta Suomen ulkomaan edustustoa eli Aurinkorannikolla Suomen Málagan kunniakonsulaattia. Sieltä tieto siirtyy ulkoministeriöön, joka puolestaan välittää tiedon vainajan kotipaikkakunnan poliisille Suomessa. Poliisi välittää tarvittaessa tiedon vainajan omaisille Suomessa.
  • Omainen voi itse ilmoittaa läheisen kuolemasta myös Digi- ja väestötietovirastoon (DVV) Suomeen (+358 295 536 320). Tämä usein nopeuttaa kuolinpesän asioiden hoitamista Suomessa. Kun DVV saa ilmoituksen ja virallisen todistuksen henkilön kuolemasta, kuolintieto rekisteröidään Suomen väestötietojärjestelmään. DVV tarvitsee kuoleman rekisteröintiä varten espanjalaisen viranomaisen (Registro Civil, siviilirekisteri) antaman kansainvälisen Formula C –kuolintodistuksen, DVV:n sivustolta löytyvän lomakkeen ”Ilmoitus ulkomailla tapahtuneesta kuolemasta” täytettynä sekä kopion vainajan passista (ei pakollinen).
  • Espanjassa hautaustoimistot päivystävät usein sairaaloissa ja ottavat kontaktin vainajan omaisiin hyvinkin nopeasti, kun kuolema on tapahtunut. Mitään ei kuitenkaan tapahdu ennen kuin omaiset ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Toisin kuin Suomessa, toimistot Espanjassa voivat hoitaa lähes kaikki hautaamiseen liittyvät asiat. Sopimusta ei ole pakko tehdä vainajan sairaalasta tai kotoa noutaneen hautaustoimiston kanssa, vaan hintoja voi ja kannattaa vertailla sekä kysellä tarjousta eri hautaustoimistoista ennen valintaa ja sopimuksen allekirjoittamista.
  • Mikäli vainaja kuljetetaan Suomeen arkussa, kuljetuksessa on järjestelijänä usein ei-espanjalainen hautaustoimisto www.albininternational.com , johon Espanjassa toiminut hautaustoimisto ottaa yhteyttä tarvittaessa. Mukaan tarvitaan kuolintodistuksen ja vainajan passikopion lisäksi myös mahdollisesti maastavientilupa, formalisointitodistus sekä tartuntatautitodistus.
  • Jos vainaja tuhkataan Espanjassa, uurnan voi kuljettaa itse Suomeen lennolla käsimatkatavarana tai lähettää uurnan lentorahtina tai postitse. Myös tällöin mukaan tarvitaan kaikki viralliset asiakirjat tuhkaustodistus mukaan lukien. Uurnan vastaanottamisesta ja kuljettamisesta Suomen päässä voi sopia suomalaisen hautaustoimiston kanssa. Arkun kuljettamiseen Suomessa vaaditaan aina hautaustoimiston ruumisauto. Myös tällöin kannattaa mahdollisimman nopeasti olla yhteydessä valitsemaansa suomalaiseen hautaustoimistoon. Järjestelyt arkkuhautausta tai tuhkan sirottelua tai hautausta varten Suomessa onnistuvat helpoiten hautaustoimiston kautta. Hautaustoimisto Suomessa on yhteydessä oikeaan seurakuntaan ajan ja paikan varaamiseksi.
  • Jos vainajalla oli voimassa oleva kotiutuksen korvaava vakuutus, läheisten tulee neuvotella kuljetuskustannuksista ja niiden korvaamisesta vainajan vakuutusyhtiön kanssa. Muussa tapauksessa kustannuksista vastaavat kuolinpesä tai omaiset. Kustannukset voivat olla varsin suuret. Hautauskulut Espanjassa tapahtuvaan hautaamiseen voidaan kattaa myös mahdollisella vainajan Espanjasta ostamalla hautausvakuutuksella.
  • Jos vainajan omaiset eivät voi huolehtia vainajan hautaamisesta, tuhkaamisesta tai kuljettamisesta Suomeen, on heidän itse ilmoitettava olevansa varattomia ja kykenemättömiä maksamaan hautausjärjestelyistä aiheutuvia kustannuksia. Omaisten tulee tällöin pyytää vainajan espanjalaisen asuinkunnan sosiaaliviranomaisia järjestämään vainajalle hyväntekeväisyyshautauksen (espanjaksi beneficencia). Kunniakonsulaatti lähettää omaisten pyynnön hautaustoimistolle ja toimii vain välikätenä omaisten valtakirjan välittämisessä. Hautaustoimisto puolestaan hoitaa asian vainajan asuinkunnan sosiaaliviranomaisten kanssa. Vainaja tuhkataan tai haudataan tuntemattomien hautaan paikallisen käytännön mukaisesti.
  • Mikäli vainaja toivotaan siunattavan, on Aurinkorannikon seurakunnan pappeihin hyvä olla yhteydessä mahdollisimman pian omaisen kuoleman jälkeen. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta https://www.aurinkorannikonseurakunta.fi/yhteystiedot. Yleensä vainaja pyritään siunaamaan ennen mahdollista tuhkausta, mutta siunaus voidaan toimittaa myös tuhkauksen jälkeen Espanjassa tai sitten, kun tuhkauurna on kuljetettu Suomeen. Vainajan siunaaminen voi tapahtua Espanjassa tai Suomessa.
  • Suomen Hautaustoimistojen liiton sivuilta löytyy tärkeää tietoa ja ohjeita hautajaisten järjestämisestä Suomessa sekä muista kuoleman jälkeen hoidettavista asioista, muun muassa perunkirjoituksesta.